Pages

Saturday, July 10, 2010

Pertukaran alamat blog

Assalamualaikum....
Sila ke alamat blog saya yg baru http://mrtobiey.blogspot.com/.
Terima kasih ;)

Saturday, June 12, 2010

Ianya sesuatu yang sukar..

Hye. Mrs Tobiey kembali lagi..

Esok saya akan menduduki exam final pediatrics, doakan saya ye kawan-kawan. As usual banyak lagi tak habis baca.. hehe.. typical of me. yelah yelah, tengah pulun la ni.

Fikiran ini terganggu seketika..
Mampukah diri ini untuk hidup tanpanya?
Setelah dari awal permulaan kami disini, adakah pengakhirannya tidak seperti yang di impikan?

Oh Allah, please help us.
Mohon supaya hubungan ini di akhiri dengan ikatan pernikahan yang sah..

Dari mana harus ku kutip ketabahan, di mana akan ku temui kekuatan?
Istikharah yang di canang-canang? Perlukah bergantung sepenuhnya padanya? sedangkan Rasulullah (pbuh) mengizinkan kita mengikut fatwa hati.

Jika kita tenang pada satu kebaikan, maka teruskanlah..
Jika sebaliknya, berhentilah..

Dan aku tenang bersama mu Mr. Tobiey.

Oh ibu, oh ayah.. anak mu ini tenat..

Tuesday, June 8, 2010

Luahan hati seorang puteri

Hye Mrs. Tobiey disini.

Harini saya tak boleh study sebab saya...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

LAPAR!!!!

haha saya tahulah entry ni x bermanfaat. tapi saya lapar dan xleh nak study!
nak makan 'warung' belakang rumah tapi saya dah order nasi kat kawan.

Lapar adalah sesuatu yang menyeksakan.. fahamilah.

Saturday, June 5, 2010

kisah kukuku

Kukuku atau kuku ku.Siapa cikgu BM?Hah..tanya kak Longku.Kak Long ku atau Kak Longku?

Aduii..sudah pening.Semua tahu apa itu kuku bukan?

Hukum dan Hikmat Memotong Kuku.

Baiklah.

Memotong kuku termasuk dalam amalan sunat. Hal ini disebut dalam hadis iaitu daripada Saidatina Aisyah yang maksudnya “Sepuluh perkara yang dikira sebagai fitrah (sunnah) iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke dalam hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinjak). Berkata Zakaria “Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur” (riwayat Muslim)

Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku kaki atau tangan. Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kekotoran yang melekat atau berkumpul di celahnya. Kotoran itu jika tidak dibersihkan akan dan boleh menghalang air ketika bersuci. Selain itu, jika kuku dibiarkan panjang segala kekotoran atau najis akan terlekat padanya dan nescaya ia menjejaskan kesihatan.

Cara untuk memotong kuku.

Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan, kemudian tangan kiri, memotong kuku kaki kanan,kemudian kaki kiri. Menurut Imam Nawawi, sunat memotong kuku bermula dari jari tangan kanan keseluruhannya dari jari telunjuk hingga ke jari kelingking dan diikuti ibu jari. Kemudian tangan kiri bermula dari jari kelingking hingga ibu jari. Sementara kuku kaki pula bermula dari kaki kanan daripada jari kelingking hingga ibu jari. Kemudian kaki kiri daripada ibu jari hingga kelingkiing.

**********************

Selesai kelas kuku kita hari ini.Hehehe.
Sebenarnya itu hanya pengisian ringkas.Saya ada persoalan yang baru sahaja terungkap jawapnnya beberapa hari yang lepas.Kalau anda semua baca hingga ke akhir cerita, mungkin anda akan faham..tp itupun kalau saya reti bercerita.Haha.

Oklah.Saya ada seorang guru atau lecture atau sheikh atau tuan guru.Oklah, kita namakannya tuan guru sesuai ehhh seswaii..ya sesswai dgn bahasa orang - orang kita.Satu hari saya terlihat kuku tuan guru saya yang panjang...saya mula terfikir sesuatu, kenapa seorang tuan guru yang sepatutnya menjaga kebersihan tidak memotong kuku dan dibiarkan kukunya agak panjang.Saya lantas melihat kukuku ( kuku saya )..nasib baik pendek...terjaga..macho ( pulok ).

Apabila sampai di rumah, saya masih memikirkan hal yang berlaku tadi lalu saya berhusnuzon dgn tuan guru saya itu.Mungkin tidak sempat potong barangkali.

Pada minggu hadapannya, saya menghadiri lagi kelas seperti minggu lepas.Saya memerhatikan tuan guru saya, adakah kukunya telah dipotong atau pun belum.Haaah!Belum lagi, tetapi panjangnya sama seperti minggu lepas.Kenapa ya?

Saya pulang dan berhusnuzon lagi sebagai adab kepada tuan guru.Mungkin tuan guru saya ada sakit kuku..jikalau dipotong ..jarinya akan sakit.Mungkin.

Selang beberapa minggu kemudian.Saya menukar cadar katil saya yang telah lama tidak berbsauh dengan cadar yang lain.Nampaknya bersih tetapi setiap kali saya bangun tidur, saya mengalami gatal - gatal.Badan saya merah - merah.Eh ada pijat ke katil saya ni?Setahu saya, rumah ini aman pijat.

Saya pun duduk di birai katil sambil terkeruk - keruk bahagian badan yang gatal - gatal.Enaknya...puasnya...lazatnya garukan ini.Ahhhh...

" Nasib baik kuku aku panjang " saya bermonolog dalam hati.

Lantas, muka tuan guru saya yg sedang tersengih menjelma dalam imaginasi pagi saya
Saya ketawa kegelian...hahaha...ada guna rupanya berkuku panjang sedikit.
Saya terus menggaru dengan masyukkkk..hehehe.

" Ahh..sedapnya....sedap macam makan tempe goreng cecah sambal kicap Mak Ton "

Friday, June 4, 2010

Mavi Marmara

Semalam alhamdulillah sempatlah kami students Malaysia di sini bertemu dengan 6 orang daripada sukarelawan Malaysia yang terlibat dalam misi Life Line for Gaza.

Boleh click sini untuk melihat sedikit sedutan rakaman.

Dan juga sini untuk melihat sedikit sebanyak petikan ucapan dari depa.

SubhanAllah. Takbir!!


p.s: best bile jadi doctor dan boleh terlibat dengan misi keamanan. boleh x bang? hehe

Thursday, June 3, 2010

JOM jadi al hafiz n al hafizah

Ada 3 doa daripada ibu saya yang saya yakin ianya akan termakbul.Sebab apa saya yakin? Sebab satu doa dah jadi depan mata saya sendiri.Sebab itu saya yakin.

Salah satu daripada tiga doa yg mak saya penah cakap kat saya ialah mahu saya menjadi al hafiz.Dalam umur yang dah mencecah 24 tahun, saya tidak rasa yang saya mampu untuk melakukannya.Cuma, semakin hari, jiwa semakin tak tenanglah pula tidak menyimpan al quran di dalam hati.Kepala dok fikir, nak ngapai kat mana ekk?Umur makin tua, aku mampu ke?Tapi tak boleh gak nak buat alasan umur, sebab saya dok percaya, kalau kita suka kat kalamullah, takkan lah Allah tak bagi saya ngapai al Quran.Kun fayakun, itu kuasa Tuhan, akidah kena yakin yang x dak satu benda pon kat dunia nih yang mustahil bagi Allah nak jadikan.

X pa na...i'ill try my best..cakap omputih lah pulak.Selagi umur tak cecah 30...saya nak try lah buat..lagu mana nak buat..ha..lu pklah sendirik ;).

Nasihat saya kat hangpa semua...sok..dah ada anak...bagilah anak - anak kita nih 'makan' al quran dari kecik agi na...saya dok tengok la nih..mak ayah dah tak amik berat benda nih.Anak - anak dimanjakan sgt, dah besar pijak kepala mak bapak balik...time tuh dah tak boleh nak buat pa dah.Nak marah, depa marah kita lagi teruk dari kita marah dia.Akhirnya, mak ayah dok senyap anak2x jadi liar, jadi pengecut dgn anak sendiri.

Jadinya, kalau kita dah isi anak2x dgn al quran semenjak depa kecik agi..insyaAllah...akhlak depa menjadi..otak depa cerdas...hidup depa berkat...kita dah tua, tak payah nak suh depa jaga kita..depa berebut nak jaga mak pak dia.

Jadilah macam mak Abdullah Fahmi ( juara AQ musim pertama ).Apa mak dia kata...?Mak dia kata,

"Saya memang paksa semua anak - anak saya belajar Al Quran semenjak mereka kecik agi " - mak dia kecek Kelate lah.Kawe x reti kecek Kelate.Muwahaha.

OK ..layan nih...zass..

Cara Praktis Hafal Qur'an dalam 1 Tahun

Segala puji Bagi Allah Rabb semesta alam, shalawat dan salam semoga terlimpahkan kepada Nabi kita Muhammad SAW. Dalam tulisan ini akan kami kemukakan cara termudah untuk menghafalkan al quran. Keistimewaan teori ini adalah kuatnya hafalan yang akan diperoleh seseorang disertai cepatnya waktu yang ditempuh untuk mengkhatamkan al-Quran. Teori ini sangat mudah untuk di praktekan dan insya Allah akan sangat membantu bagi siapa saja yang ingin menghafalnya. Disini akan kami bawakan contoh praktis dalam mempraktekannya:
Misalnya saja jika anda ingin menghafalkan surat an-nisa, maka anda bisa mengikuti teori berikut ini:
1- Bacalah ayat pertama 21 kali
2- Bacalah ayat kedua 21 kali
3- Bacalah ayat ketiga 21 kali
4- Bacalah ayat keempat 21 kali
5- Kemudian membaca 4 ayat diatas dari awal hingga akhir menggabungkannya sebanyak 20 kali.
6- Bacalah ayat kelima 20 kali
7- Bacalah ayat keenam 21 kali
8- Bacalah ayat ketujuh 21 kali
9- Bacalah ayat kedelapan 21 kali
10- Kemudian membaca ayat ke 5 hingga ayat ke 8 untuk menggabungkannya sebanyak 21 kali.
11- Bacalah ayat ke 1 hingga ayat ke 8 sebanyak 21 kali untuk memantapkan hafalannya.
Demikian seterusnya hingga selesai seluruh al Quran, dan jangan sampai menghafal dalam sehari lebih dari seperdelapan juz, agar tidak berat bagi anda untuk mengulang dan menjaganya.

- BAGAIMANA CARA MENAMBAH HAFALAN PADA HARI BERIKUTNYA?

Jika anda ingin menambah hafalan baru pada hari berikutnya, maka sebelum menambah dengan hafalan baru, maka anda harus membaca hafalan lama dari ayat pertama hingga terakhir sebanyak 21 kali juga hal ini supaya hafalan tersebut kokoh dan kuat dalam ingatan anda, kemudian anda memulai hafalan baru dengan cara yang sama seperti yang anda lakukan ketika menghafal ayat-ayat sebelumnya.

- BAGIMANA CARA MENGGABUNG ANTARA MENGULANG (MURAJA'AH) DAN MENAMBAH HAFALAN BARU?

Jangan sekali-kali anda menambah hafalan tanpa mengulang hafalan yang sudah ada sebelumya, karena jika anda menghafal al quran terus-menerus tanpa mengulangnya terlebih dahulu hingga bisa menyelesaikan semua al quran, kemudian anda ingin mengulangnya dari awal niscaya hal itu akan terasa berat sekali, karena secara tidak disadari anda akan banyak kehilangan hafalan yang pernah dihafal dan seolah-olah menghafal dari nol, oleh karena itu cara yang paling baik dalam meghafal al quran adalah dengan mengumpulkan antara murajaah (mengulang) dan menambah hafalan baru. Anda bisa membagi seluruh mushaf menjadi tiga bagian, setiap 10 juz menjadi satu bagian, jika anda dalam sehari menghafal satu halaman maka ulangilah dalam sehari empat halaman yang telah dihafal sebelumnya hingga anda dapat menyelesaikan sepuluh juz, jika anda telah menyelesaikan sepuluh juz maka berhentilah selama satu bulan penuh untuk mengulang yang telah dihafal dengan cara setiap hari anda mengulang sebanyak delapan halaman.
Setelah satu bulan anda mengulang hafalan, anda mulai kembali dengan menghafal hafalan baru sebanyak satu atau dua lembar tergantung kemampuan, dan mengulang setiap harinya 8 halaman sehingga anda bisa menyelesaikan 20 juz, jika anda telah menghafal 20 juz maka berhentilah menghafal selama 2 bulan untuk mengulang, setiap hari anda harus mengulang 8 halaman, jika sudah mengulang selama dua bulan, maka mulailah enghafal kembali setiap harinya satu atau dua halaman tergantung kemampuan dan setiap harinya mengulang apa yang telah dihafal sebanyak 8 lembar, hingga anda bisa menyelesaikan seluruh al-qur an.
Jika anda telah menyelesaikan 30 juz, ulangilah 10 juz pertama secara tersendiri selama satu bulan setiap harinya setengah juz, kemudian pindahlah ke 10 juz berikutnya juga setiap harinya diulang setengah juz ditambah 8 halaman dari sepuluh juz pertama, kemudian pindahlah untuk mengulang sepuluh juz terakhir dengan cara yang hampir sama, yaitu setiapharinya mengulang setengah juz ditambah 8 halaman dari 10 juz pertama dan 8 halaman dari 10 juz kedua.

- BAGAIMANA CARA MENGULANG AL-QURAN (30 JUZ) SETELAH MENYELESAIKAN MURAJAAH DIATAS?
Mulailah mengulang al-qur an secara keseluruhan dengan cara setiap harinya mengulang 2 juz, dengan mengulangnya 3 kali dalam sehari, dengan demikian maka anda akan bisa mengkhatamkan al-Quran setiap dua minggu sekali.
Dengan cara ini maka dalam jangka satu tahun insya Allah anda telah mutqin (kokoh) dalam menghafal al qur an, dan lakukanlah cara ini selama satu tahun.

- APA YANG DILAKUKAN SETELAH MENGHAFAL AL QUR AN SELAMA SATU TAHUN?

Setelah menguasai hafalan dan mengulangnya dengan itqan (mantap) selama satu tahun, jadikanlah al qur an sebagai wirid harian anda hingga akhir hayat, karena itulah yang dilakukan oleh Nabi r semasa hidupnya, beliau membagi al qur an menjadi tujuh bagian dan setiap harinya beliau mengulang setiap bagian tersebut, sehingga beliau mengkhatamkan al-quran setiap 7 hari sekali.
Aus bin Huzaifah rahimahullah; aku bertanya kepada para sahabat Rasulullah bagiamana cara mereka membagi al qur an untuk dijadikan wirid harian? Mereka menjawab: "kami kelompokan menjadi 3 surat, 5 surat, 7 surat, 9 surat, 11 surat, dan wirid mufashal dari surat qaaf hingga khatam ( al Qur an)". (HR. Ahmad).
Jadi mereka membagi wiridnya sebagai berikut:
- Hari pertama: membaca surat "al fatihah" hingga akhir surat "an-nisa",
- Hari kedua: dari surat "al maidah" hingga akhir surat "at-taubah",
- Hari ketiga: dari surat "yunus" hingga akhir surat "an-nahl",
- Hari keempat: dari surat "al isra" hingga akhir surat "al furqan",
- Hari kelima: dari surat "asy syu'ara" hingga akhir surat "yaasin",
- Hari keenam: dari surat "ash-shafat" hingga akhir surat "al hujurat",
- Hari ketujuh: dari surat "qaaf" hingga akhir surat "an-naas".
Para ulama menyingkat wirid nabi dengan al-Qur an menjadi kata: " Fami bisyauqin ( فمي بشوق ) ", dari masing-masing huruf tersebut menjadi symbol dari surat yang dijadikan wirid Nabi pada setiap harinya maka:
- huruf "fa" symbol dari surat "al fatihah", sebagai awal wirid beliau hari pertama,
- huruf "mim" symbol dari surat "al maidah", sebagai awal wirid beliau hari kedua,
- huruf "ya" symbol dari surat "yunus", sebagai wirid beliau hari ketiga,
- huruf "ba" symbol dari surat "bani israil (nama lain dari surat al isra)", sebagai wirid beliau hari keempat,
- huruf "syin" symbol dari surat "asy syu'ara", sebagai awal wirid beliau hari kelima,
- huruf "wau" symbol dari surat "wa shafaat", sebagai awal wirid beliau hari keenam,
- huruf "qaaf" symbol dari surat "qaaf", sebagai awal wirid beliau hari ketujuh hingga akhir surat "an-nas".
Adapun pembagian hizib yang ada pada al-qur an sekarang ini tidak lain adalah buatan Hajjaj bin Yusuf.

- BAGAIMANA CARA MEMBEDAKAN ANTARA BACAAN YANG MUTASYABIH (MIRIP) DALAM AL-QUR AN?

Cara terbaik untuk membedakan antara bacaan yang hampir sama (mutasyabih) adalah dengan cara membuka mushaf lalu bandingkan antara kedua ayat tersebut dan cermatilah perbedaan antara keduanya, kemudian buatlah tanda yang bisa untuk membedakan antara keduanya, dan ketika anda melakukan murajaah hafalan perhatikan perbedaan tersebut dan ulangilah secara terus menerus sehingga anda bisa mengingatnya dengan baik dan hafalan anda menjadi kuat (mutqin).

- KAIDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL:

1- Anda harus menghafal melalui seorang guru atau syekh yang bisa membenarkan bacaan anda jika salah.
2- Hafalkanlah setiap hari sebanyak 2 halaman, 1 halaman setelah subuh dan 1 halaman setelah ashar atau maghrib, dengan cara ini insya Allah anda akan bisa menghafal al-qur an secara mutqin dalam kurun waktu satu tahun, akan tetapi jika anda memperbanyak kapasitas hafalan setiap harinya maka anda akan sulit untuk menjaga dan memantapkannya, sehingga hafalan anda akan menjadi lemah dan banyak yang dilupakan.
3- Dalam menghafal hendaknya menggunakan satu mushaf tertentu baik dalam cetakan maupun bentuknya, hal itu agar lebih mudah untuk menguatkan hafalan dan agar lebih mudah mengingat setiap ayatnya serta permulaan dan akhir setiap halamannya.
4- Setiap yang menghafalkan al-quran pada 2 tahun pertama biasanya akan mudah hilang apa yang telah ia hafalkan, masa ini disebut masa "tajmi'" (pengumpulan hafalan), maka jangan bersedih karena sulitnya mengulang atau banyak kelirunya dalam hafalan, ini merupakan masa cobaan bagi para penghafal al-qur an, dan ini adalah masa yang rentan dan bisa menjadi pintu syetan untuk menggoda dan berusaha untuk menghentikan dari menghafal, maka jangan pedulikan godaannya dan teruslah menghafal, karena meghafal al-quran merupakan harta yang sangat berharga dan tidak tidak diberikan kecuali kepada orag yang dikaruniai Allah swt, akhirnya kita memohon kepada-Nya agar termasuk menjadi hamba-hamba-Nya yang diberi taufiq untuk menghafal dan mengamalkan kitabNya dan mengikuti sunnah nabi-Nya dalam kehidupan yang fana ini. Amin ya rabal 'alamin.
sumber :

Wednesday, June 2, 2010

betulkan lidah

Assalamualaikum kawan - kawan.Hari ni agak panas.
Cukup mukadimah begitu kot.Hari ini agak panas.Moga yang panas menjadi sejuk.

Ok hari ini bulan ke tiga saya mengikuti kelas al Quran secara praktikal.Al hamdulillah, sudah hampir habis, sudah masuk juz 22 hari ini.Seronok sebenarnya kita membaca helai demi helai depan guru al quran yang bertauliah.

Hari ini tukang tasmik bacaan saya memuji saya, dia kata sebutan ikhfa' saya bagus.Owh, saya sendiri tidak tahu perkara ini.Iye ke betul?Dia pula yang bertanya kepada saya dan mengadu yang dia kadangkala keliru dalah hukum ikhfa'.

Apa pun sebenarnya, menyebut huruf - huruf yang mengalami proses ikhfa' sgt mengelirukan.Kendatipun saya dipuji, saya tak rasa saya telah menyebutnya dengan tepat.Ia hanya mungkin separa tepat.10% daripada sebutan yang tepat 100%.Apa pun ada masa lagi untuk saya membaik pulih yang tidak elok.Kita hanya manusia - manusia yang biasa, buat silap, betulkan balik, buat silap...betulkan balik..buat silap...belajar lagi untuk terus menjadi yang terbaik.Ia proses al inabah.

Secara mudah, apa yang saya amalkan dalam menyebut huruf yang mengalami proses hukum ikhfa', ianya terbahagi kepada 3.Huruf kaf dan qof lentikkan lidah ke atas gigi seri atas dan huruf tha, tho dan dal lentikkan ke bawah gigi seri bawah.Huruf yang selebihnya berada di antara gigi bawah dan atas ( gigi seri ) - pertengahan.

Kesannya, sebutan bacaan al quran kita akan lebih 'best'.Haha.
Balik daripada kelas, saya membuka bab hukum ikhfa' di dalam sebuah buku tajwid.Ma sya Allah...banyak lagi ..teori saya yang tadi hanya 10% daripada teori ikhfa' yang selebihnya.Dangkalnya ilmu saya....

Tak mengapa, belajarlah lagikan.Walaupun usia dah lanjut, tak mengapa untuk kita belajar memperbaiki bacaan Al Quran, sebabnya..hari - hari kita nak baca Al Quran kan?Daripada salah sepanjang hidup, lebih baik kita betulkan sebelum mengadap rabbul jalil.

Meh layan sikit you tube nih ;)

Tuesday, June 1, 2010

kita semut, mereka tapak kuda

Wisma Putra mengesahkan 12 rakyat Malaysia yang berada dalam kapal Mavi Marvara yang ditawan Israel semalam selamat tetapi kini ditahan di Haifa.Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata usaha membawa pulang 12 rakyat Malaysia itu sedang dilakukan dengan kerjasama beberapa negara seperti Turki, Jordan, Ireland dan Filipina.

Ini cerita dalam berita harian ttg nasib kapal yg nak membantu Palestin.
Semalam saya rasa simpati, sedih dan mcm2x perasaan lagi.Lahabau punya Israel.Kalau campur - campur perasaan tu, boleh meleleh air mata.

Hari ini, dalam kesedapan makan keropok dan tahu goreng bersama kawan - kawan, mulut saya terlancar satu ayat,

" Sapa suh ngada - ngada nak pi sana...dah kena serang dengan Israel..bising pulak mulut....apa kes nak bising - bising..."

Moga semua selamat.Yang dah kena tembak, insyaAllah dah sampai pintu syurga.

" Eh..apa pasal keropok ni rasa semacam....banyak tepung dari ikan.."

Barang 1


Rozel

MAKANAN KESIHATAN

1) Khasiat bunga rozel
RM 14 sekilo.


2 ) Ada satu lagi pati jus tamar hindi.Gambar tak dak.
Khasiatnya.Klik sini.
RM14 sekilo.

3 ) Pil habbatus sauda'
1 kotak RM 2.50.Murah kat sini.Kat Malaysia RM10 di farmasi.
Bagus utk mak abah.Belikanlah ye banyak2x.

Pati dia pun ada jual kilo.Harga tak tahu.Dalam RM10 sekilo.

4 ) Pati minyak dhab.
Khasiat klik sini.
Dalam web ni RM12.Aku boleh dapatkan sebotol RM5 ( asli punya ).

5 ) Minyak zaitun.
Khasiat klik sini dan sini.
Harga lebih murah berbanding Malaysia.Boleh beli secara kilo.Harga dalam RM15 sekilo kot ( x tau ).

6 ) Ubat tenaga batin keluaran mesir.
Sangat mahal.Bincang belakang kalau siapa yg berhajat dan mahu mencuba.


kurma

7 ) Kurma isi coklat dan badam.Sekilo RM 8.

Apa lagi ekk....kita beralih kpd...

JUBAH

Jubah melambak kat sini.Dari yg murah sampailah yg mahal2x.Klik jelah link kat bawah.Mana2x yg berkenan copy link gambar dia, aku cuba carikkan yg hampir sama corak dan jenisnya.Harga sat na...dalam lingkungan RM 70 - 90 yang mahal.Yang murah2x nak buat basahan tuh antara RM20 - 50 lah.

1 ) Jubah..meh tgk sini dan pilih ;)

BAJU BABY

Sama je dgn Malaysia cuma harga murahlah sikit.Kalau nak...bak mai size, utk umur bapa tahun..nak pattern yg macam mana, warna apa.Aku tak amik gambar..byk sgt...kalau nak merasa baju baby sini bg taulah.Aku pilihkan ikut taste aku sebagai pakciknya ;).Tapi tulah...baju - baju baby, kasut baby ke..agak warna warni sikit lah...org arab suka warna warni.Aku tak berkenan sgt.Papahal klu nak try ye aku belikan..bak mai lah duit tuh ye ;).


STOKIN JENAMA SANDY

Stokin berkualiti...org Malaysia katalah.Kat Malaysia jual RM8 sepasang.Kat sini dalam RM3 je.Klu nak, aku bwkkan skli.

KRISTAL

Kita teruskan shoping di kedai kristal pula.Jom jom.Mesir mmg kualiti kristal dia, cuma x cantik.Huhu.Kristal egypt warna putih.Boleh tgk link bawah nih ye.

1 ) Asfour

2 ) Kristal

Kilang dia nih dekat je dgn tempat aku.Dapat harga kilang lah.Trylah tgk2x mana yg berkenan.Harga tu tak taulah pula.Murahlah yg penting.

Ok yang ini pula aku cuba dapatkan Shurim Egypt.Batu dia daripada
Swarovski, Australia, so ada warna warni.Ikatnya di egypt.Layannn...zasss..

1) Pin
RM 30

RM30

RM 20

RM 20

RM 10

2 ) Gelang.Klik sini.Mana2x yg berkenan aku crikkan yg agak2x serupa patternnya kalau ada.Ok.Harga dalam lingkungan RM 25 - RM 50 mengikut saiz.

3 ) Peniti tudung.

RM 15

MINYAK WANGI BERJENAMA

OK.Kita beralih pula kepada minyak wangi.Kot kot ada yang berkenan.Ada pelbagai jenis minyak wangi.Botolnya original..dan berjenama, cuma minyaknya bukan original.Bau serupa dgn yg ori tapi tak tahan lama baunya.Bolehlah nak pakai - pakai atau nak buat hadiah buat yg tersayang.Cuma tak ada kotak, just ada botol shj.

1 ) Ini sample minyak wangi.Klik sini utk wanita dan sini utk laki.Boleh pilih, nanti aku carikkan botolnya yg original dan isi minyak wanginya.Harga dalam lingkungan RM 15 - RM 50 mengikut kualiti botol.

2 ) Yang nih pula minyak wangi original.Dijual dalam botol kecil cenonet.Harganya RM15.





PERALATAN IBADAT

1 ) Naskhah Al Quran.Mak ada mintak naskhah cetakan baitul maqdis ( naskhah al quds ).Kalau ada sesiapa yg berminat.Nak belikan mak pak/mertua.Hanya RM30.Ada juga naskah saiz besar, eloklah kalau nak bagi hadiah utk mak abah..tak yahlah mak abah nak pakai cermin mata baca.RM 35 je.1 hasta besarnya.

2 ) Tasbih koka.Klik sini.Harga dia lingkungan RM 10 - 30 ( mengikut saiz biji ).Dan juga pelbagai jenis tasbih.


BAJU T SHIRT

1 ) klik link nih.
Ada byk lagi ...corak2x mesirlah...

Itu aje kot yg sempat aku redah semalam.Apa lagi ekk....setakat ni, nih dulu buat kali ini ye.Layan gambar2x bawah nih.Zasss....



saprah


sarung bantal kecik



Kalau ada mana2x yg berkenan...bg link gambar yg berkenan tuh kat email fb aku.ok.itu jelah..papahal roger2x.Harga semua brg2x kat atas tuh aku letak lebih kurang je.Ok...smoga terhibur.

Saturday, May 29, 2010

Sayang Sepupu Saya

Hye Mrs Tobiey di sini..

Malam ni Mr.Tobiey tak ada kat rumah. Beliau pergi mencuri nota katanya. Selamat mencuri.

Sakitnya culf muscles saya skipping 3000x sehari. ouch! Demimu demi more, eh salah. demi mu Mr Tobiey muah muah. Hehe terjiwang pulak.

Tadi Mrs.Tobiey jenguk sekejap kat twitter, lama dah tak jenguk tapi tak la lama sangat. Maksud lama tak jenguk tu sebab dulu setiap hari main twitter, tapi sejak pakai netbook ni malas la pulak nak main twitter. Dulu janji dengan ayah ngada-ngada nak beli netbook sebab nak belajar, padahal betulkan lappy rosak tu baru Rm150 instead of Rm2500 beli ini netbook. Isk ape punya anak la ni. Sebab tu bila dah guna netbook, dah tak aktif dah main twitter, tapi facebook tetap aktif, hyperactive lagi. haih~

Eh macam dah lari jauh. Nak cerita tentang twitter sebenarnya. Mrs Tobiey bukak lah page sepupu kehormat Mrs Tobiey. Sedih la pulak sebab dia macam tengah kesepian, bukan macam tapi memang kesepian. Sapa nak dia sila angkat tangan! Orangnya cun, comel, kecik, pandai (tapi saya lagi smart kot. muhahaha gelak jahat), pandai masak kari dan kurma, pandai jahit nak kecikkan baju dan banyak lagi. amek la dia amek la. (selambe je lelong sepupu sendiri kat blog ni. seb baik dia tak baca)

Bulan depan family saya nak datang. Doa2 la depa dilembutkan hati bagi kami nikah time belajar ni.

Puh puh.. nak jampi Ya Latif kat muka depa..

Ok nak p belajar menjampi.

Tata.

p.s: sepupu, awak sayang saya x?

nak kawin juga

Owh..bosannya.

Kekasih hati dah tidur, senyap je dia tidur malam ni.Biasanya berdengkur...kui kui..

Owh..entry ke3 ..kronik kronik.Rasa macam nak goreng keropok siput pula malam - malam macam ni.Lapar.

JOM pergi KFC...hujung jalan tu je.

Owh, saya secara rasmi dah jadi follower kakak berlagak yang jahat mulut ini.Tengok muka memang macam ada bela saka keturunan.Hehe.

Saya peminat blog dia sebab dia memang berlagak dan saya suka keberlagakannya itu.Cikgu BM saya kata dulu, orang yang berjaya memang layak untuk berlagak sombong.Patutlah, cikgu BM saya pakai Mercedes mata belalang dan juga wakil UMNO Segamat Baru.Memang layak dia cakap begitu.

Lama saya tak baca blog dia dan tup tup tup....dia dah kahwin dengan abang beruang.Huhu..beruang yang boleh cakap PeranCIS!

Tak best betul, akak Norhazila (nama nak suci ) dah kahwin.
Agak unik ya, nama abang beruang rupanya Ikhlas..hehehe..



"Monejero lomose eito ka eito"
Maksudnya, " Ayah..saya mahu kahwin juga "

Buang karan, ayah tak faham bahasa Perancis.
Ayah sekolah Arab dulu.

Friday, May 28, 2010

perasaan yg tak best

Lagi dua hari ada exam lagi.
Dalam setahun saya hanya menduduki 2 kali exam sahaja.Sangat bosan.Terasa macam program tahunan sahaja bila menduduki exam ini.Owh, sukar dimengerti.

Bosan sebenarnya, sbb itu yang wujudnya 2 entry dalam masa tak lebih kurang 3 jam.Bosan mengulangkaji sesuatu yang saya tidak tahu apa keperluan membacanya.Buku setebal 352 muka surat itu sangat - sangat tidak menghairahkan.

Sebenarnya dua hari lepas saya menduduki 4 oral exam serentak.2 paper oral saya, lecture dah kata saya gagal, satu lagi pun saya rasa gagal dan hanya satu sahaja yang lulus.Owh!

Come on lecture ku, kalaupun saya gagal, tak usahlah nak cakap depan -depan.....malunya di depan kawan - kawan.Rasa 5 inci muka ni, tetiba muka jadi panas.Hehehe.

Keluar dari exam hall, saya terus cari kereta lecture tadi di garaj dan nah.....memang cantik dia park kereta dia, jauh dari orang ramai.Saya check, manalah tahu kalau - kalau ada CCTV.Line clear untuk menunjukkan bakat terpendam.Terimalah garisan bentuk NIKE di atas keretamu itu.Siap ada kartun Sin Chan lagi atas bonet kereta.Hadiah ikhlas daripada saya.Anak muridmu.

PUASNYA...saya ketawa seperti syaitan kuning.Muwahaha.

saya mengalami sindrom 'down'
terasa mahu bermain alat muzik ketika ini,
menghiburkan hati yg lara





p/s : Perenggan terakhir itu saya 'ngecong' sahaja.Perasaan tak best....3 paper dah fail.
Enak bukan, awal - awal dah tahu yg kita gagal?Enak macam makan tempe goreng cecah sambal kicap!

Laparlah pula.....

tak semua yg manis perlu ditelan....

dan tak semua yang pahit itu perlu dimuntahkan.

Assalamualaikum semua.

Saya baru sahaja selesai membukmak kan blog - blog yang saya suka baca.Alah, blog - blog org2x seni di CM tu.Mereka kelakar dan tidak hipokrit.Malah berjaya lagi berbakat.Suka baca kehidupan mereka yang buat saya ketawa seorang.Ketawa sampai pecah dinding.

Tadi hari Jumaatkan?Macam biasalah org lelaki wajib solat Jumaat.Saya mulanya mahu bersolat Jumaat di sebuah masjid yang agak best khatibnya, tapi entah macam mana saya terbelok pula masuk ke masjid yang satu lagi.Walaupun saya tahu, saya tak berapa suka solat di situ.Khutbahnya ringkas sgt, cepat habis..padahal seminggu sekali je nak dengar cerita - cerita agama ni.Betul tak?

Rupanya ada hikmah bersolat di situ.Si khatib tadi bercerita tentang Saidina Bilal RA.Saidina Bilal adalah seorang hamba kulit hitam dari bangsa Habsyi yang telah diangkat menjawat jawatan yg besar semasa hayat baginda SAW.Beliau diangkat menjadi tukang azan di kota Madinah Munawwarah.Bukan itu sahaja, tidak silap saya, semasa pembukaan kota Makkah, Nabi SAW telah memuliakan sahabatnya ini yg dulunya seorang hamba dengan menyuruhnya melaungkan azan di atas Kaabah, meelaungkan kalimah membesarkan Tuhan setelah lama Makkah dikuasai oleh orang - orang kafir musyrik.

Setelah kematian Rasulullah SAW, Saidina Bilal sudah tidak mampu hidup di kota Madinah dek terkenangkan kekasihnya SAW.Beliau berpindah ke Iraq.2 tahun selepas itu, Saidina Bilal bermimpi bertemu Rasulullah SAW yang menyuruhnya menziarahi Rasulullah SAW.Saidina Bilal pun berangkat ke Madinah.

Kota Madinah sepi, masih lagi hiba kehilangan insan tersayang SAW.Bungkam.Berair mata.

Apabila waktu azan tiba...Saidina Bilal melaungkan azan.Para sahabat semua terkejut.

Semuanya riuh,
"Ini suara Bilal..muazzin Rasulullah SAW.Apakah Rasulullah SAW kembali hidup dan mengarahkan Bilal melaungkan azan?"

Semua penduduk kota Madinah keluar dari rumah mereka masing - masing.Semuanya menangis teresak - esak...Ya Bilal..kau mengingatkan kami kepada Nabi SAW....Ya Bilal...inilah suasana tatkala Nabi SAW masih lagi bersama - sama kami.

Ya Bilal... saya kembali mengingati Nabi SAW.
Patutlal kaki saya nak sangat masuk masjid ini tadi.Ya Rabb...

Thursday, May 27, 2010

Mr. Tobiey

I love you sweetheart..

Monday, May 24, 2010

Kita


Kita

Hanya sulaman bahasa indah
Mengeratkan bahasa kita
Jemari comelmu bakal milikku
Moga yang dicanang kukotai
Dikau itu kita
Penawar hatiku....

~ baru pulang menjamah merpati pembangkit berahi

semakin kuning


Semakin kuning

Lelangit tampak biru
Menyapa pemuda sejati
Cekal meronta jejari jahili
Mentari sudah penat
Hati mula tempang
Alunan dunia meresapi
Yang biru
Semakin kuning
Yang teguh
Semakin pening


~ Salam perjuangan buat semua rijal - rijal haraki
bermalam di kota para nabi

Sunday, May 2, 2010

ini mungkin luahan hati seorang wanita yang tidak cantik

Tentang lelaki kacak.Hihi.

Saya terbaca tadi, dalam satu blog.Ya, blog ini tentang lelaki kacak.Terasa lah pula ( ouwch..perasaannya Tobiey ni ).Gurau - gurau.Mr . Tobiey tak kacak pun.

Saya kacak ke?
Mr Tobiey

Saya terpikat kepada pandangan si empunya blog ini dan saya hanya mahu katakan bahawa,

"Tidak semua lelaki kacak begitu dan sebenarnya itulah juga persepsi ( kadang2x ) saya tentang wanita - wanita cantik "

Apa pun bagi saya di zaman yang sudah hujung ini, biarlah saya mendapat pasangan yang ala - ala ini ( click sini ).

Tak nak yang kekwot kekwot dan sibuk sangat dengan urusan dunia.Saya sukakan yang simple, fokus membesarkan anak - anak untuk agama.Banyak ibadahnya, pandai menegur saya dengan lemah lembut jika saya melakukan kesalahan...jika saya terngorat anak dara jiran sebelah ke..tegur - tegurlah.Saya tak gatal sebab saya tak kacak bak kata empunya blog tadi dalam entrynya yang bertajuk,

5 sebab tak suka lelaki kacak.

1. Demand
Yelah, muka dah kacak, nak lah awek nya cantik juga kan? Sibuk la suruh awek pakai itu pakai ini. Pakai macam itu, macam ini.


"Malu lah I kalau you pakai macam ni je, tak cantik. You make up lah, bagi cantik sikit."


2. Control
Kadang-kadang tension jugak kalau dapat pakwe macam ni. Ingat kan perempuan je control-control, rupenye laki pun ada jugak. Kejap-kejap betulkan rambut. Makan pun control macam perempuan, risau betul dia. Parah ni.. hehe


3. Mata keranjang
Yelah, biasanya lelaki kacak ni taste dia tinggi, tu yang sambil jalan dengan awek boleh lagi mata liar sana sini cari "calon" baru. lalala~

( saya tak kacak, maka saya tak gatal )

4. Playboy

Katanya kawan biasa, tapi main mesej tak kira masa. Awek kampung, awek kolej, awek alam maya.. Semua lain-lain. Sedihnya~


5. Tidak setia

Nama pun kacak, senang lah gadis-gadis cun melekat pada dia. Dapat baru, lagi hot dan cantik, tinggal yang lama.. huk3~


Nasib baik saya tak kacak, orang perempuan tak suka rupanya....patutlah saya digilai dan disenangi ramai gadis - gadis.Sebab saya tak kacak.

( ketawa senang hati )

Friday, April 30, 2010

Masjid yang panas?

Assalamualaikum.

Hari ini hari Jumaat, hari orang lelaki diwajibkan bersolat Jemaat ( Jumaat ).Kalau keuzuran, barulah dibolehkan untuk solat di rumah sahaja.Zaman saya kerja kilang dahulu, biasanya saya sahajalah remaja tampan yang akan keluar menunaikan solat Jumaat.Manakala, kawan - kawan saya yang lain lebih suka bersembunyi di bilik stor sambil makan nasi bungkus dan melayan video lucah dari handset yang canggih beralaskan kotak - kotak lama ( kerdus bahasa Jawanya- jgn tak tahu pula ).Tokey kilang pula cina kafir, dia peduli apa orang Islam tak sembahyang Jumaat.Surau kilang pon hanya sebesar 2x4 meter persegi, itupun di atas stor berbumbungkan zink yang panas membara.Hanya yang kuat iman sahaja akan pergi menunaikan solat di situ, selebihnya ....inilah masalah negara kita yang pemimpinnya Islam tetapi tak tahu mentadbir dan menguatkuasakan undang - undang Islam dalam kilang orang cina kafir.

Ada surau macam nak bagi pekerja sembahyang tetapi panas dan kecik macam tak nak bagi orang sembahyang.Itupun saya rasa bukan pihak kilang yang sediakan ruang bersolat tu, inisiatif pak cik -mak cik yang mahu bersolat rasanya.Alhamdulillah.

Hari ini saya bersolat dalam panas Jumaat di bawah panahan matahari di waktu Zawal.Tu, waktu matahari jatuh mencondong, memang panas panahannya.Balasan rasanya, sibuk sangat bekerja sampai keluar pejabat lewat dan akhirnya ..nah..duduk lah saya di luar masjid, bersolat di atas jalan raya dengan beralaskan tikar getah.

Saya teringat kenangan di kilang dahulu, dan hari ini pula dalam situasi yang berbeza di tempat yang berbeza.Saya mula bertanya - tanya, apakah si imam itu tidak tahu maslahah para makmum yang kepanasan di luar.Bukannya dia tidak tahu, saf - saf yang diluar semuanya tidak berbumbung.Solat Jumaat pula bukan diwaktu Maghrib wahai imam.Ianya diwaktu tengah hari, kemuncak matahari sedang panas.Saya pula dengan berjubah hitam, perghh...memang sedap panasnya.

Pihak masjid ni pun satu, apa tidak tahu di sini kawasan ramai penduduknya.Tidak ada wangkah mahu mendirikan tiang berbumbung sepanjang halaman masjid.Penduduk yang kaya, tetapi kedekut agaknya.

Saya melihat pak cik disebelah kanan saya sudah mula resah.Di sebelah saya pula, pak cik kerja mengecat rumah, kepenatan dan panas pula,dia sudah nyenyak tidur sambil mendengar khutbah di balik mimpi.Saya sudah mula mengesok - ngesot ke hadapan mencari bayang - bayang.Belakang badan sudah mula terbakar...sedapnya..

Para jemaah yang lain ada yang berdiri di bawah kedai - kedai berhampiran.Daripada duduk menanggung panas, lebih elok berdiri di kedai - kedai yang ada.Perhimpunan yang sepatutnya menjadi ruang tajdid iman seminggu sekali untuk umat Islam, mendengar tazkirah daripada khatib seolah - olah tidak tercapai maksudnya oleh kerana sebab masjid yang uzur kemudahannya, bobrok pentadbirannya.

Saf di luar yang hanya beralaskan tikar hijau yang bersimpang siur sudah tidak payah cerita.Saf sahaja sudah boleh menggambarkan apa masalah umat Islam sekarang.Kanak - kanak yang sibuk bermain gaduh - gaduh pula sudah boleh menggambarkan institusi keluarga Islam sekarang.Kemudahan masjid yang kurang juga menggambarkan apa yang telah tergambar di dalam otak pemikiran anda semua.Khatib yang tidak memikirkan keadaan makmumnya juga menggambarkan siapa pemimpin negara kita sekarang.Habis punah segala dan apa yang ada jemaah yang mahu bersolat menunaikan kewajipan tetapi kosong jiwanya.



Masjid yang bagus bagi saya ialah masjid yang luas ruang dalamnya, luas juga halamannya supaya tidak putus - putus safnya.Bahkan jika ada jemaah kedua yang hadir mahu menunaikan solat, mereka boleh nampak ada jemaah lain yang sedang menunaikan solat.Tidak ada perpecahan jemaah.Kemudian biarlah ada beranda, tempat lepak - lepak si musafir yang mahu berehat.Kutu - kutu yang tak ada tempat berteduh, kadangkala boleh juga tumpang tidur.Itukan rumah Tuhan, menerima sesiapa sahaja.Tapi sekarang, ada masjid - masjid baru yang langsung tak ada beranda.Alasannya takut orang tabligh buat tempat tidur dan ada kutu - kutu yang lepak di situ dan curi duit masjid.Kutu curi duit masjid atau ekau yang curi duit nak buat beranda tu?

Kemudian masjid biar ada halaman yang luas, ada taman lagi bagus, mesra makmum orang kata.Bukannya sempit sesempit pemikiran engineernya.Kalau lapang, yang datang pun lapang nak solat, ada taman boleh lah yang tua - tua duduk berzikir lepas solat, sambil berbual - bual ingat akhirat.Tak gitu?

Entah apa yang berlaku dalam projek membinan masjid ni.Kadang - kadang bila masjid dah siap, orang yang uruskan pembinaan masjid yang kena maki.Atap lubanglah, saluran air tersekat lah, tandas rosaklah, tandas hadap kiblat lah, lantai pecah lah dah lah lah yang lain.Apa sebenarnya yang terjadi?Buat rumah tuhan pun nak mencuri ke?

La ni masjid lama kampung saya akan dibina kembali, harapnya tak ada yang kena maki dengan saya.Itulah dia cerita masjid.Jangan anggap masjid tempat yang sama dengan shooping centre.

Saya tutup dengan,

”Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah hanyalah orang-orang yang beriman kepada-Nya dan hari kemudian, serta (tetap) mendirikan shalat, menunaikan zakat, dan tidak takut (kepada siapa pun), kecuali kepada Allah. Maka, mudah-mudahan mereka termasuk orang-orang yang mendapat petunjuk.”

(QS Attaubah [9]: 18).

Mr Tobiey menulis.

Monday, April 26, 2010

Al Fudul

Pilihanraya di Hulu Selangor, pihak saya kalah.Itulah keputusannya setelah ribut melanda mengatakan pihak yang lebih akrab kepada Islam akan menang, namun akhirnya ..nah...dia kalah juga.

Kita ikuti perkembangannya esok ok.

Saya dah hampir melelapkan mata.Saja saya tahan - tahan sekalipun badan tak berapa nak sihat dan akal tak berapa nak 'center'.

Nak mencatat sesuatu tentang perjanjian Fudul, salah satu sejarah yang perlu semua agama ambil tahu dan mengambil iktibar atas dasar mengambil faham peranan semua bangsa dalam menegakkan keadilan.

Perjanjian yang telah dihadiri oleh qabilah Quraisy seperti Bani Hasyim, Abu Abdul Mutalib, Asad bin Abdul Al Uzza, Zuhrah bin Kilab, Taiyim bin Murrah dll ini telah dimeterai di rumah Abdullah bin Jadaan Al Taiyimi kerana faktor kedudukannya yang disanjung dan juga faktor pengalaman dan juga umur.

Mereka yang berkumpul pada hari yang bersejarah ini telah membuka satu dimensi baru kepada sebuah negara yang berbilang kaum dalam menerajui satu konsep keadilan di atas satu matlamat iaitu mereka semua bersetuju dan berjanji untuk memihak kepada sesiapa sahaja yang dianiayai dan akan menghukum penganiaya dengan balasan yang setimpal.

Baginda SAW telah juga turut serta dalam perjanjian ini dan memuji - memuji perjanjian ini dengan sabdanya,

" Daku telah menyertai satu perjanjian berkenaan, satu perjanjian yang diadakan di rumah Abdullah bin al Jadaan.Perjanjian ini menyenangkan hatiku, lebih dari kesenanganku kepada unta - unta gemuk.Sekiranya aku dijemput semasa Islam, nescaya daku beri persetujuan dengan segera "

Jelas, perjanjian ini menafikan segala semangat kefanatikan kebangsaan dan mengangkat tinggi nilai keadilan.

Yang dianiyai, tidak kira bangsa Melayu, Cina, India dan lain -lain bangsa dan suku kaum, perlu sama - sama dibela.Inilah agama Islam, siapa kata Islam hanya untuk orang - orang mengaji Al Quran sahaja?

" Sesungguhnya daku diutuskan sebagai pembawa rahmat untuk sekalian alam"

Rujukan : al Rahequl al Maktum ( sirah )

Friday, April 23, 2010

My 1st Debut

Hye, Mrs Tobiey disini (lalalala~)

Lama dah tak mengarang entry untuk blog, jadi jari2 besarku ini terkaku sebentar. Tambahan sedikit sibuk dengan pengurusan sukan yang akan berlangsung hujung bulan ini, makanya blog asal saya pun ditinggal sepi.

Saja mahu berkongsi dengan pembaca semua, tentang merokok. Takdelah nak membebel panjang pun jangan merokok, merokok membahayakan kesihatan bla bla bla.. sebabnye kementerian kesihatan puas dah buat macam-macam kempen supaya hidupan kat Malaysia tu berhenti merokok.

"Apa kau rasa hansem ke bila merokok?" selamba doktor biochem ku menempelak pelajar-pelajarnya. Kaum paling hansem kat dunia ni memang suka merokok. Nak jumpa jejaka hansem (spesis kaum nilah) yang tak merokok memang lah payah ya Rabb. Sama ada fakta atau auta, semua pakar bedah kat hospital tempat saya bekerja ni semuanya merokok dan perokok. Tensi mungkin bekerja sebagai surgeon, u need to be perfect by hook or by crook. Main dengan nyawa orang beb.. mana boleh main-main.

Sebab tu saya tak nak jadi surgeon. Mahu jadi pakar kencing boleh?

Ini bukan auta tapi ini fakta.. sayugia dan dukacita di ingatkan kepada perokok tegar, selain anda bekemungkinan untuk mati awal lantaran dihinggapi kanser paru-paru, anda juga berpotensi untuk mendapat kanser pundi kencing atau bahasa up-to-datenya bladder cancer. Dan dan perhatian kepada kaum adam, anda boleh mandul jika mendapat kanser pundi kencing.

Jadi, mahukah anda menjadi mandul?

Tentu tidak bukan.. Tapi sapa-sapa yang mahu, silalah angkat tangan dan bolehlah buat preparation awal dengan menderma sperma-sperma anda ke bank sperma.

Sekian.





Kehilangan orang yang tersayang?Apa nak buat?

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

"Allah berfirman dalam hadis qudsi yang bermaksud," Tiada balasan bagi seseorang hamba-Ku yang telah Aku ambil kembali kekasihnya, kemudian orang itu mengharapkan pahala daripada-Ku melainkan orang itu akan mendapat balasan syurga."

Riwayat Bukhari

Aku tak sempat nak hurai hadis ini.Dah nak masuk kerja dah...nanti bos marah pula.Sayalah bos tu, bos kepada diri sendiri.
Lagipun tak semua perkara perlu diurai dan dijelaskan.Tak semua soalan perlu dijawab.Tak semua berita gembira kita kena tersenyum.


Hadis di atas untuk saya dan kawan - kawan.
Sekadar perkongsian utuk hari ini.

Sekian, have a nice day na.....

Written by : Mister Tobiey


Thursday, April 22, 2010

kembali ke dapur

Hai kawan - kawan...

Hehe.Macam juara raja lawak musim pertama tak?Sekali lagi, ramai - ramai...

Hai kawan - kawannnnn.Ceria sungguh kawan - kawan saya hari ini.

Hari ini hari pertama saya kembali masuk ke dapur, bekerja sebagai chef pencacai yang tak reti nak masak.Hanya reti campak - campak ( bahasa orang pro, campak - campak ).Huuu~
Bekerja sebagai tukang masak adalah antara pekerjaan yang sangat memenatkan.Nak nak saya buat berdua sahaja dengan partner saya.Kamilah yang pergi pasar, kamilah yang angkat barang, kamilah yang basuh ayam,kamilah yang kupas bawang dan kamilah juga yang akan habiskan makanan tu kalau tak laku.Puh puh..bagi laku ya Allah.

Saya masak apa dan untuk apa sebenarnya?
Alah, hanya kecil - kecilan.Pack dari rumah dan hantar ke tempat lain.Itulah namanya chef pencacai.Huhu.



Kerja saya tidaklah penting mana cuma saya mahu berkongsi sesuatu dengan kawan - kawan.Sekali lagi ramai - ramai...

Hai kawan - kawannn....( ada dengung sikit )

Ok, saya mahu berkongsi nasihat.Ad deenu nasihah ( agama itu nasihat ).Duduklah sebentar, habiskan baca apa yang saya tulis ni.

Nasihat pertama ialah apabila bekerja saya cuba untuk niatkan yang hasil keuntungan saya bukanlah hak milik mutlak saya, tetapi ia adalah hak saya dan juga hak orang - orang Islam lain yang memerlukan bantuan.

Nasihat saya yang kedua untuk diri saya sendiri, bekerjalah untuk memberi servis yang terbaik kepada pelanggan, apatah lagi jikalau pelanggan - pelanggan itu adalah kawan - kawan kita sendiri.Ketika saya di dapur, saya cuba sedaya upaya untuk meletakkan hasil keuntungan ditempat yang nombor 1 tetapi saya juga meletakkan matlamat untuk memberi kepuasan kepada para pelanggan saya.

Saya memberi manusia makan, maka saya cuba memasak dengan sehabis baik,tidak kedekut kuah,beri kuah yang sesuai pekatnya, beri saiz lauk yang sesuai dengan nisbah manusia biasa makan.

Sebenarnya, satu ketika dahulu, saya pernah terdengar cerita tentang seorang pelacur yang dimasukkan ke dalam syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan.Dalam kes saya, saya menyediakan masakan yang enak - enak untuk manusia, sebaik - baik makhluk ciptaan Tuhan.Sedangkan pelacur, Allah memandang tinggi 'jasa baik'nya kepada seekor binatang bernama anjing dan memasukkanya ke dalam syurga, apakah Allah tidak akan memandang 'jasa baik' saya ini?

Kisah ini, memberi satu penghayatan kepada saya,harapnya perkongsian ini memberi faedah.
Ya Rabb, kau Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani hamba - hambamu.

Senang cerita, jangan berkira sangat tentang mahu mendapat keuntungan yang besar sehingga bersifat kedekut.Apa guna orang makan masakan kita tetapi dalam hati mereka menyumpah - nyumpah saya.Makanan dicaci, saya juga yang nanti dibenci.

Untuk nasihat yang ketiga pula, nasihat ini amat penting untuk kawan - kawan...apatah lagi kawan - kawan yang graduated dari mana - mana universiti.Anda dianugerahkan akal yang bijak, sempurna sifat, himmah yang tinggi dan lain - lain keistimewaan.Biasalah, budak universiti..ecececeh...banggalah tu saya puji.

Wahai budak - budak universiti, berilah peluang untuk diri anda yang cerdik itu untuk berfikir menyediakan kerja untuk orang lain, bukannya bekerja di bawah orang lain.Bagi saya, orang yang berjaya ialah orang yang memikirkan cara untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada orang lain, bukannya berfikir untuk bekerja dengan orang lain.Lazimnya saya lihat, jarang - jarang siswazah kita berani menubuhkan syarikat sendiri, berniaga sendiri.Entah kenapa ya?

Fikir - fikirkan.

Baiklah, itu sahaja untuk kali ini.


Jemput makan...baca bismillah.Dah mamam, jangan lupa bayar...hehe.


Mari sekali lagi...ramai - ramai.
Hai kawan - kawannnnnnnn...
Oklah kawan - kawanku sekalian, selamat dan semoga sukses selalu.Doakan saya di sini ya.

Written by mister 2807.

Bismillah...

Bismillah dan al hamdulillah, akhirnya saya kembali menulis setelah sekian lama mem'beku'.Tidak ada apa untuk kali ini, jari - jemari masih sejuk - sejuk lagi mahu mula menaip.masih kejang beku.

Nah, nak post gambar anak buah saya sahaja untuk kali ini.

Kanak - kanak yang masih bersih, simbolik untuk saya yang mahu menulis yang suci - suci sahaja.Kita tengoklah nanti, suci tak sucinyanya blog ni.Setiap hari saya angkatkan air sembahyang untuk blog ni nanti.Haha..gurau - gurau.

Ok, stay tune.


Written by mister 2807
Related Posts with Thumbnails