Pages

Thursday, April 22, 2010

kembali ke dapur

Hai kawan - kawan...

Hehe.Macam juara raja lawak musim pertama tak?Sekali lagi, ramai - ramai...

Hai kawan - kawannnnn.Ceria sungguh kawan - kawan saya hari ini.

Hari ini hari pertama saya kembali masuk ke dapur, bekerja sebagai chef pencacai yang tak reti nak masak.Hanya reti campak - campak ( bahasa orang pro, campak - campak ).Huuu~
Bekerja sebagai tukang masak adalah antara pekerjaan yang sangat memenatkan.Nak nak saya buat berdua sahaja dengan partner saya.Kamilah yang pergi pasar, kamilah yang angkat barang, kamilah yang basuh ayam,kamilah yang kupas bawang dan kamilah juga yang akan habiskan makanan tu kalau tak laku.Puh puh..bagi laku ya Allah.

Saya masak apa dan untuk apa sebenarnya?
Alah, hanya kecil - kecilan.Pack dari rumah dan hantar ke tempat lain.Itulah namanya chef pencacai.Huhu.



Kerja saya tidaklah penting mana cuma saya mahu berkongsi sesuatu dengan kawan - kawan.Sekali lagi ramai - ramai...

Hai kawan - kawannn....( ada dengung sikit )

Ok, saya mahu berkongsi nasihat.Ad deenu nasihah ( agama itu nasihat ).Duduklah sebentar, habiskan baca apa yang saya tulis ni.

Nasihat pertama ialah apabila bekerja saya cuba untuk niatkan yang hasil keuntungan saya bukanlah hak milik mutlak saya, tetapi ia adalah hak saya dan juga hak orang - orang Islam lain yang memerlukan bantuan.

Nasihat saya yang kedua untuk diri saya sendiri, bekerjalah untuk memberi servis yang terbaik kepada pelanggan, apatah lagi jikalau pelanggan - pelanggan itu adalah kawan - kawan kita sendiri.Ketika saya di dapur, saya cuba sedaya upaya untuk meletakkan hasil keuntungan ditempat yang nombor 1 tetapi saya juga meletakkan matlamat untuk memberi kepuasan kepada para pelanggan saya.

Saya memberi manusia makan, maka saya cuba memasak dengan sehabis baik,tidak kedekut kuah,beri kuah yang sesuai pekatnya, beri saiz lauk yang sesuai dengan nisbah manusia biasa makan.

Sebenarnya, satu ketika dahulu, saya pernah terdengar cerita tentang seorang pelacur yang dimasukkan ke dalam syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan.Dalam kes saya, saya menyediakan masakan yang enak - enak untuk manusia, sebaik - baik makhluk ciptaan Tuhan.Sedangkan pelacur, Allah memandang tinggi 'jasa baik'nya kepada seekor binatang bernama anjing dan memasukkanya ke dalam syurga, apakah Allah tidak akan memandang 'jasa baik' saya ini?

Kisah ini, memberi satu penghayatan kepada saya,harapnya perkongsian ini memberi faedah.
Ya Rabb, kau Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani hamba - hambamu.

Senang cerita, jangan berkira sangat tentang mahu mendapat keuntungan yang besar sehingga bersifat kedekut.Apa guna orang makan masakan kita tetapi dalam hati mereka menyumpah - nyumpah saya.Makanan dicaci, saya juga yang nanti dibenci.

Untuk nasihat yang ketiga pula, nasihat ini amat penting untuk kawan - kawan...apatah lagi kawan - kawan yang graduated dari mana - mana universiti.Anda dianugerahkan akal yang bijak, sempurna sifat, himmah yang tinggi dan lain - lain keistimewaan.Biasalah, budak universiti..ecececeh...banggalah tu saya puji.

Wahai budak - budak universiti, berilah peluang untuk diri anda yang cerdik itu untuk berfikir menyediakan kerja untuk orang lain, bukannya bekerja di bawah orang lain.Bagi saya, orang yang berjaya ialah orang yang memikirkan cara untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada orang lain, bukannya berfikir untuk bekerja dengan orang lain.Lazimnya saya lihat, jarang - jarang siswazah kita berani menubuhkan syarikat sendiri, berniaga sendiri.Entah kenapa ya?

Fikir - fikirkan.

Baiklah, itu sahaja untuk kali ini.


Jemput makan...baca bismillah.Dah mamam, jangan lupa bayar...hehe.


Mari sekali lagi...ramai - ramai.
Hai kawan - kawannnnnnnn...
Oklah kawan - kawanku sekalian, selamat dan semoga sukses selalu.Doakan saya di sini ya.

Written by mister 2807.

4 comments:

  1. hye kawannn..hehe nasi tu nampak sedap la..

    btw, thanx sdi foLOw ice..foLow u jugak. mari la kita kunjung-mgunjung ;)

    ReplyDelete
  2. hai kawan -kwan..orait..sma2x.klu nak mkn datanglah rumah. ; )

    update lah selalu.blog nih akan sllu mnulis ttg kesihatan.smg dapat faedah darinya.

    babai..hai kawan - kawannnnnnn..

    ReplyDelete
  3. amboii pandainya tobiey masak..nmpak cam sedap je, tambah lagi nasi kerabu tu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails