Pages

Saturday, June 12, 2010

Ianya sesuatu yang sukar..

Hye. Mrs Tobiey kembali lagi..

Esok saya akan menduduki exam final pediatrics, doakan saya ye kawan-kawan. As usual banyak lagi tak habis baca.. hehe.. typical of me. yelah yelah, tengah pulun la ni.

Fikiran ini terganggu seketika..
Mampukah diri ini untuk hidup tanpanya?
Setelah dari awal permulaan kami disini, adakah pengakhirannya tidak seperti yang di impikan?

Oh Allah, please help us.
Mohon supaya hubungan ini di akhiri dengan ikatan pernikahan yang sah..

Dari mana harus ku kutip ketabahan, di mana akan ku temui kekuatan?
Istikharah yang di canang-canang? Perlukah bergantung sepenuhnya padanya? sedangkan Rasulullah (pbuh) mengizinkan kita mengikut fatwa hati.

Jika kita tenang pada satu kebaikan, maka teruskanlah..
Jika sebaliknya, berhentilah..

Dan aku tenang bersama mu Mr. Tobiey.

Oh ibu, oh ayah.. anak mu ini tenat..

Tuesday, June 8, 2010

Luahan hati seorang puteri

Hye Mrs. Tobiey disini.

Harini saya tak boleh study sebab saya...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

LAPAR!!!!

haha saya tahulah entry ni x bermanfaat. tapi saya lapar dan xleh nak study!
nak makan 'warung' belakang rumah tapi saya dah order nasi kat kawan.

Lapar adalah sesuatu yang menyeksakan.. fahamilah.

Saturday, June 5, 2010

kisah kukuku

Kukuku atau kuku ku.Siapa cikgu BM?Hah..tanya kak Longku.Kak Long ku atau Kak Longku?

Aduii..sudah pening.Semua tahu apa itu kuku bukan?

Hukum dan Hikmat Memotong Kuku.

Baiklah.

Memotong kuku termasuk dalam amalan sunat. Hal ini disebut dalam hadis iaitu daripada Saidatina Aisyah yang maksudnya “Sepuluh perkara yang dikira sebagai fitrah (sunnah) iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke dalam hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinjak). Berkata Zakaria “Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur” (riwayat Muslim)

Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku kaki atau tangan. Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kekotoran yang melekat atau berkumpul di celahnya. Kotoran itu jika tidak dibersihkan akan dan boleh menghalang air ketika bersuci. Selain itu, jika kuku dibiarkan panjang segala kekotoran atau najis akan terlekat padanya dan nescaya ia menjejaskan kesihatan.

Cara untuk memotong kuku.

Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan, kemudian tangan kiri, memotong kuku kaki kanan,kemudian kaki kiri. Menurut Imam Nawawi, sunat memotong kuku bermula dari jari tangan kanan keseluruhannya dari jari telunjuk hingga ke jari kelingking dan diikuti ibu jari. Kemudian tangan kiri bermula dari jari kelingking hingga ibu jari. Sementara kuku kaki pula bermula dari kaki kanan daripada jari kelingking hingga ibu jari. Kemudian kaki kiri daripada ibu jari hingga kelingkiing.

**********************

Selesai kelas kuku kita hari ini.Hehehe.
Sebenarnya itu hanya pengisian ringkas.Saya ada persoalan yang baru sahaja terungkap jawapnnya beberapa hari yang lepas.Kalau anda semua baca hingga ke akhir cerita, mungkin anda akan faham..tp itupun kalau saya reti bercerita.Haha.

Oklah.Saya ada seorang guru atau lecture atau sheikh atau tuan guru.Oklah, kita namakannya tuan guru sesuai ehhh seswaii..ya sesswai dgn bahasa orang - orang kita.Satu hari saya terlihat kuku tuan guru saya yang panjang...saya mula terfikir sesuatu, kenapa seorang tuan guru yang sepatutnya menjaga kebersihan tidak memotong kuku dan dibiarkan kukunya agak panjang.Saya lantas melihat kukuku ( kuku saya )..nasib baik pendek...terjaga..macho ( pulok ).

Apabila sampai di rumah, saya masih memikirkan hal yang berlaku tadi lalu saya berhusnuzon dgn tuan guru saya itu.Mungkin tidak sempat potong barangkali.

Pada minggu hadapannya, saya menghadiri lagi kelas seperti minggu lepas.Saya memerhatikan tuan guru saya, adakah kukunya telah dipotong atau pun belum.Haaah!Belum lagi, tetapi panjangnya sama seperti minggu lepas.Kenapa ya?

Saya pulang dan berhusnuzon lagi sebagai adab kepada tuan guru.Mungkin tuan guru saya ada sakit kuku..jikalau dipotong ..jarinya akan sakit.Mungkin.

Selang beberapa minggu kemudian.Saya menukar cadar katil saya yang telah lama tidak berbsauh dengan cadar yang lain.Nampaknya bersih tetapi setiap kali saya bangun tidur, saya mengalami gatal - gatal.Badan saya merah - merah.Eh ada pijat ke katil saya ni?Setahu saya, rumah ini aman pijat.

Saya pun duduk di birai katil sambil terkeruk - keruk bahagian badan yang gatal - gatal.Enaknya...puasnya...lazatnya garukan ini.Ahhhh...

" Nasib baik kuku aku panjang " saya bermonolog dalam hati.

Lantas, muka tuan guru saya yg sedang tersengih menjelma dalam imaginasi pagi saya
Saya ketawa kegelian...hahaha...ada guna rupanya berkuku panjang sedikit.
Saya terus menggaru dengan masyukkkk..hehehe.

" Ahh..sedapnya....sedap macam makan tempe goreng cecah sambal kicap Mak Ton "

Friday, June 4, 2010

Mavi Marmara

Semalam alhamdulillah sempatlah kami students Malaysia di sini bertemu dengan 6 orang daripada sukarelawan Malaysia yang terlibat dalam misi Life Line for Gaza.

Boleh click sini untuk melihat sedikit sedutan rakaman.

Dan juga sini untuk melihat sedikit sebanyak petikan ucapan dari depa.

SubhanAllah. Takbir!!


p.s: best bile jadi doctor dan boleh terlibat dengan misi keamanan. boleh x bang? hehe

Thursday, June 3, 2010

JOM jadi al hafiz n al hafizah

Ada 3 doa daripada ibu saya yang saya yakin ianya akan termakbul.Sebab apa saya yakin? Sebab satu doa dah jadi depan mata saya sendiri.Sebab itu saya yakin.

Salah satu daripada tiga doa yg mak saya penah cakap kat saya ialah mahu saya menjadi al hafiz.Dalam umur yang dah mencecah 24 tahun, saya tidak rasa yang saya mampu untuk melakukannya.Cuma, semakin hari, jiwa semakin tak tenanglah pula tidak menyimpan al quran di dalam hati.Kepala dok fikir, nak ngapai kat mana ekk?Umur makin tua, aku mampu ke?Tapi tak boleh gak nak buat alasan umur, sebab saya dok percaya, kalau kita suka kat kalamullah, takkan lah Allah tak bagi saya ngapai al Quran.Kun fayakun, itu kuasa Tuhan, akidah kena yakin yang x dak satu benda pon kat dunia nih yang mustahil bagi Allah nak jadikan.

X pa na...i'ill try my best..cakap omputih lah pulak.Selagi umur tak cecah 30...saya nak try lah buat..lagu mana nak buat..ha..lu pklah sendirik ;).

Nasihat saya kat hangpa semua...sok..dah ada anak...bagilah anak - anak kita nih 'makan' al quran dari kecik agi na...saya dok tengok la nih..mak ayah dah tak amik berat benda nih.Anak - anak dimanjakan sgt, dah besar pijak kepala mak bapak balik...time tuh dah tak boleh nak buat pa dah.Nak marah, depa marah kita lagi teruk dari kita marah dia.Akhirnya, mak ayah dok senyap anak2x jadi liar, jadi pengecut dgn anak sendiri.

Jadinya, kalau kita dah isi anak2x dgn al quran semenjak depa kecik agi..insyaAllah...akhlak depa menjadi..otak depa cerdas...hidup depa berkat...kita dah tua, tak payah nak suh depa jaga kita..depa berebut nak jaga mak pak dia.

Jadilah macam mak Abdullah Fahmi ( juara AQ musim pertama ).Apa mak dia kata...?Mak dia kata,

"Saya memang paksa semua anak - anak saya belajar Al Quran semenjak mereka kecik agi " - mak dia kecek Kelate lah.Kawe x reti kecek Kelate.Muwahaha.

OK ..layan nih...zass..

Cara Praktis Hafal Qur'an dalam 1 Tahun

Segala puji Bagi Allah Rabb semesta alam, shalawat dan salam semoga terlimpahkan kepada Nabi kita Muhammad SAW. Dalam tulisan ini akan kami kemukakan cara termudah untuk menghafalkan al quran. Keistimewaan teori ini adalah kuatnya hafalan yang akan diperoleh seseorang disertai cepatnya waktu yang ditempuh untuk mengkhatamkan al-Quran. Teori ini sangat mudah untuk di praktekan dan insya Allah akan sangat membantu bagi siapa saja yang ingin menghafalnya. Disini akan kami bawakan contoh praktis dalam mempraktekannya:
Misalnya saja jika anda ingin menghafalkan surat an-nisa, maka anda bisa mengikuti teori berikut ini:
1- Bacalah ayat pertama 21 kali
2- Bacalah ayat kedua 21 kali
3- Bacalah ayat ketiga 21 kali
4- Bacalah ayat keempat 21 kali
5- Kemudian membaca 4 ayat diatas dari awal hingga akhir menggabungkannya sebanyak 20 kali.
6- Bacalah ayat kelima 20 kali
7- Bacalah ayat keenam 21 kali
8- Bacalah ayat ketujuh 21 kali
9- Bacalah ayat kedelapan 21 kali
10- Kemudian membaca ayat ke 5 hingga ayat ke 8 untuk menggabungkannya sebanyak 21 kali.
11- Bacalah ayat ke 1 hingga ayat ke 8 sebanyak 21 kali untuk memantapkan hafalannya.
Demikian seterusnya hingga selesai seluruh al Quran, dan jangan sampai menghafal dalam sehari lebih dari seperdelapan juz, agar tidak berat bagi anda untuk mengulang dan menjaganya.

- BAGAIMANA CARA MENAMBAH HAFALAN PADA HARI BERIKUTNYA?

Jika anda ingin menambah hafalan baru pada hari berikutnya, maka sebelum menambah dengan hafalan baru, maka anda harus membaca hafalan lama dari ayat pertama hingga terakhir sebanyak 21 kali juga hal ini supaya hafalan tersebut kokoh dan kuat dalam ingatan anda, kemudian anda memulai hafalan baru dengan cara yang sama seperti yang anda lakukan ketika menghafal ayat-ayat sebelumnya.

- BAGIMANA CARA MENGGABUNG ANTARA MENGULANG (MURAJA'AH) DAN MENAMBAH HAFALAN BARU?

Jangan sekali-kali anda menambah hafalan tanpa mengulang hafalan yang sudah ada sebelumya, karena jika anda menghafal al quran terus-menerus tanpa mengulangnya terlebih dahulu hingga bisa menyelesaikan semua al quran, kemudian anda ingin mengulangnya dari awal niscaya hal itu akan terasa berat sekali, karena secara tidak disadari anda akan banyak kehilangan hafalan yang pernah dihafal dan seolah-olah menghafal dari nol, oleh karena itu cara yang paling baik dalam meghafal al quran adalah dengan mengumpulkan antara murajaah (mengulang) dan menambah hafalan baru. Anda bisa membagi seluruh mushaf menjadi tiga bagian, setiap 10 juz menjadi satu bagian, jika anda dalam sehari menghafal satu halaman maka ulangilah dalam sehari empat halaman yang telah dihafal sebelumnya hingga anda dapat menyelesaikan sepuluh juz, jika anda telah menyelesaikan sepuluh juz maka berhentilah selama satu bulan penuh untuk mengulang yang telah dihafal dengan cara setiap hari anda mengulang sebanyak delapan halaman.
Setelah satu bulan anda mengulang hafalan, anda mulai kembali dengan menghafal hafalan baru sebanyak satu atau dua lembar tergantung kemampuan, dan mengulang setiap harinya 8 halaman sehingga anda bisa menyelesaikan 20 juz, jika anda telah menghafal 20 juz maka berhentilah menghafal selama 2 bulan untuk mengulang, setiap hari anda harus mengulang 8 halaman, jika sudah mengulang selama dua bulan, maka mulailah enghafal kembali setiap harinya satu atau dua halaman tergantung kemampuan dan setiap harinya mengulang apa yang telah dihafal sebanyak 8 lembar, hingga anda bisa menyelesaikan seluruh al-qur an.
Jika anda telah menyelesaikan 30 juz, ulangilah 10 juz pertama secara tersendiri selama satu bulan setiap harinya setengah juz, kemudian pindahlah ke 10 juz berikutnya juga setiap harinya diulang setengah juz ditambah 8 halaman dari sepuluh juz pertama, kemudian pindahlah untuk mengulang sepuluh juz terakhir dengan cara yang hampir sama, yaitu setiapharinya mengulang setengah juz ditambah 8 halaman dari 10 juz pertama dan 8 halaman dari 10 juz kedua.

- BAGAIMANA CARA MENGULANG AL-QURAN (30 JUZ) SETELAH MENYELESAIKAN MURAJAAH DIATAS?
Mulailah mengulang al-qur an secara keseluruhan dengan cara setiap harinya mengulang 2 juz, dengan mengulangnya 3 kali dalam sehari, dengan demikian maka anda akan bisa mengkhatamkan al-Quran setiap dua minggu sekali.
Dengan cara ini maka dalam jangka satu tahun insya Allah anda telah mutqin (kokoh) dalam menghafal al qur an, dan lakukanlah cara ini selama satu tahun.

- APA YANG DILAKUKAN SETELAH MENGHAFAL AL QUR AN SELAMA SATU TAHUN?

Setelah menguasai hafalan dan mengulangnya dengan itqan (mantap) selama satu tahun, jadikanlah al qur an sebagai wirid harian anda hingga akhir hayat, karena itulah yang dilakukan oleh Nabi r semasa hidupnya, beliau membagi al qur an menjadi tujuh bagian dan setiap harinya beliau mengulang setiap bagian tersebut, sehingga beliau mengkhatamkan al-quran setiap 7 hari sekali.
Aus bin Huzaifah rahimahullah; aku bertanya kepada para sahabat Rasulullah bagiamana cara mereka membagi al qur an untuk dijadikan wirid harian? Mereka menjawab: "kami kelompokan menjadi 3 surat, 5 surat, 7 surat, 9 surat, 11 surat, dan wirid mufashal dari surat qaaf hingga khatam ( al Qur an)". (HR. Ahmad).
Jadi mereka membagi wiridnya sebagai berikut:
- Hari pertama: membaca surat "al fatihah" hingga akhir surat "an-nisa",
- Hari kedua: dari surat "al maidah" hingga akhir surat "at-taubah",
- Hari ketiga: dari surat "yunus" hingga akhir surat "an-nahl",
- Hari keempat: dari surat "al isra" hingga akhir surat "al furqan",
- Hari kelima: dari surat "asy syu'ara" hingga akhir surat "yaasin",
- Hari keenam: dari surat "ash-shafat" hingga akhir surat "al hujurat",
- Hari ketujuh: dari surat "qaaf" hingga akhir surat "an-naas".
Para ulama menyingkat wirid nabi dengan al-Qur an menjadi kata: " Fami bisyauqin ( فمي بشوق ) ", dari masing-masing huruf tersebut menjadi symbol dari surat yang dijadikan wirid Nabi pada setiap harinya maka:
- huruf "fa" symbol dari surat "al fatihah", sebagai awal wirid beliau hari pertama,
- huruf "mim" symbol dari surat "al maidah", sebagai awal wirid beliau hari kedua,
- huruf "ya" symbol dari surat "yunus", sebagai wirid beliau hari ketiga,
- huruf "ba" symbol dari surat "bani israil (nama lain dari surat al isra)", sebagai wirid beliau hari keempat,
- huruf "syin" symbol dari surat "asy syu'ara", sebagai awal wirid beliau hari kelima,
- huruf "wau" symbol dari surat "wa shafaat", sebagai awal wirid beliau hari keenam,
- huruf "qaaf" symbol dari surat "qaaf", sebagai awal wirid beliau hari ketujuh hingga akhir surat "an-nas".
Adapun pembagian hizib yang ada pada al-qur an sekarang ini tidak lain adalah buatan Hajjaj bin Yusuf.

- BAGAIMANA CARA MEMBEDAKAN ANTARA BACAAN YANG MUTASYABIH (MIRIP) DALAM AL-QUR AN?

Cara terbaik untuk membedakan antara bacaan yang hampir sama (mutasyabih) adalah dengan cara membuka mushaf lalu bandingkan antara kedua ayat tersebut dan cermatilah perbedaan antara keduanya, kemudian buatlah tanda yang bisa untuk membedakan antara keduanya, dan ketika anda melakukan murajaah hafalan perhatikan perbedaan tersebut dan ulangilah secara terus menerus sehingga anda bisa mengingatnya dengan baik dan hafalan anda menjadi kuat (mutqin).

- KAIDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL:

1- Anda harus menghafal melalui seorang guru atau syekh yang bisa membenarkan bacaan anda jika salah.
2- Hafalkanlah setiap hari sebanyak 2 halaman, 1 halaman setelah subuh dan 1 halaman setelah ashar atau maghrib, dengan cara ini insya Allah anda akan bisa menghafal al-qur an secara mutqin dalam kurun waktu satu tahun, akan tetapi jika anda memperbanyak kapasitas hafalan setiap harinya maka anda akan sulit untuk menjaga dan memantapkannya, sehingga hafalan anda akan menjadi lemah dan banyak yang dilupakan.
3- Dalam menghafal hendaknya menggunakan satu mushaf tertentu baik dalam cetakan maupun bentuknya, hal itu agar lebih mudah untuk menguatkan hafalan dan agar lebih mudah mengingat setiap ayatnya serta permulaan dan akhir setiap halamannya.
4- Setiap yang menghafalkan al-quran pada 2 tahun pertama biasanya akan mudah hilang apa yang telah ia hafalkan, masa ini disebut masa "tajmi'" (pengumpulan hafalan), maka jangan bersedih karena sulitnya mengulang atau banyak kelirunya dalam hafalan, ini merupakan masa cobaan bagi para penghafal al-qur an, dan ini adalah masa yang rentan dan bisa menjadi pintu syetan untuk menggoda dan berusaha untuk menghentikan dari menghafal, maka jangan pedulikan godaannya dan teruslah menghafal, karena meghafal al-quran merupakan harta yang sangat berharga dan tidak tidak diberikan kecuali kepada orag yang dikaruniai Allah swt, akhirnya kita memohon kepada-Nya agar termasuk menjadi hamba-hamba-Nya yang diberi taufiq untuk menghafal dan mengamalkan kitabNya dan mengikuti sunnah nabi-Nya dalam kehidupan yang fana ini. Amin ya rabal 'alamin.
sumber :

Wednesday, June 2, 2010

betulkan lidah

Assalamualaikum kawan - kawan.Hari ni agak panas.
Cukup mukadimah begitu kot.Hari ini agak panas.Moga yang panas menjadi sejuk.

Ok hari ini bulan ke tiga saya mengikuti kelas al Quran secara praktikal.Al hamdulillah, sudah hampir habis, sudah masuk juz 22 hari ini.Seronok sebenarnya kita membaca helai demi helai depan guru al quran yang bertauliah.

Hari ini tukang tasmik bacaan saya memuji saya, dia kata sebutan ikhfa' saya bagus.Owh, saya sendiri tidak tahu perkara ini.Iye ke betul?Dia pula yang bertanya kepada saya dan mengadu yang dia kadangkala keliru dalah hukum ikhfa'.

Apa pun sebenarnya, menyebut huruf - huruf yang mengalami proses ikhfa' sgt mengelirukan.Kendatipun saya dipuji, saya tak rasa saya telah menyebutnya dengan tepat.Ia hanya mungkin separa tepat.10% daripada sebutan yang tepat 100%.Apa pun ada masa lagi untuk saya membaik pulih yang tidak elok.Kita hanya manusia - manusia yang biasa, buat silap, betulkan balik, buat silap...betulkan balik..buat silap...belajar lagi untuk terus menjadi yang terbaik.Ia proses al inabah.

Secara mudah, apa yang saya amalkan dalam menyebut huruf yang mengalami proses hukum ikhfa', ianya terbahagi kepada 3.Huruf kaf dan qof lentikkan lidah ke atas gigi seri atas dan huruf tha, tho dan dal lentikkan ke bawah gigi seri bawah.Huruf yang selebihnya berada di antara gigi bawah dan atas ( gigi seri ) - pertengahan.

Kesannya, sebutan bacaan al quran kita akan lebih 'best'.Haha.
Balik daripada kelas, saya membuka bab hukum ikhfa' di dalam sebuah buku tajwid.Ma sya Allah...banyak lagi ..teori saya yang tadi hanya 10% daripada teori ikhfa' yang selebihnya.Dangkalnya ilmu saya....

Tak mengapa, belajarlah lagikan.Walaupun usia dah lanjut, tak mengapa untuk kita belajar memperbaiki bacaan Al Quran, sebabnya..hari - hari kita nak baca Al Quran kan?Daripada salah sepanjang hidup, lebih baik kita betulkan sebelum mengadap rabbul jalil.

Meh layan sikit you tube nih ;)

Tuesday, June 1, 2010

kita semut, mereka tapak kuda

Wisma Putra mengesahkan 12 rakyat Malaysia yang berada dalam kapal Mavi Marvara yang ditawan Israel semalam selamat tetapi kini ditahan di Haifa.Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata usaha membawa pulang 12 rakyat Malaysia itu sedang dilakukan dengan kerjasama beberapa negara seperti Turki, Jordan, Ireland dan Filipina.

Ini cerita dalam berita harian ttg nasib kapal yg nak membantu Palestin.
Semalam saya rasa simpati, sedih dan mcm2x perasaan lagi.Lahabau punya Israel.Kalau campur - campur perasaan tu, boleh meleleh air mata.

Hari ini, dalam kesedapan makan keropok dan tahu goreng bersama kawan - kawan, mulut saya terlancar satu ayat,

" Sapa suh ngada - ngada nak pi sana...dah kena serang dengan Israel..bising pulak mulut....apa kes nak bising - bising..."

Moga semua selamat.Yang dah kena tembak, insyaAllah dah sampai pintu syurga.

" Eh..apa pasal keropok ni rasa semacam....banyak tepung dari ikan.."

Barang 1


Rozel

MAKANAN KESIHATAN

1) Khasiat bunga rozel
RM 14 sekilo.


2 ) Ada satu lagi pati jus tamar hindi.Gambar tak dak.
Khasiatnya.Klik sini.
RM14 sekilo.

3 ) Pil habbatus sauda'
1 kotak RM 2.50.Murah kat sini.Kat Malaysia RM10 di farmasi.
Bagus utk mak abah.Belikanlah ye banyak2x.

Pati dia pun ada jual kilo.Harga tak tahu.Dalam RM10 sekilo.

4 ) Pati minyak dhab.
Khasiat klik sini.
Dalam web ni RM12.Aku boleh dapatkan sebotol RM5 ( asli punya ).

5 ) Minyak zaitun.
Khasiat klik sini dan sini.
Harga lebih murah berbanding Malaysia.Boleh beli secara kilo.Harga dalam RM15 sekilo kot ( x tau ).

6 ) Ubat tenaga batin keluaran mesir.
Sangat mahal.Bincang belakang kalau siapa yg berhajat dan mahu mencuba.


kurma

7 ) Kurma isi coklat dan badam.Sekilo RM 8.

Apa lagi ekk....kita beralih kpd...

JUBAH

Jubah melambak kat sini.Dari yg murah sampailah yg mahal2x.Klik jelah link kat bawah.Mana2x yg berkenan copy link gambar dia, aku cuba carikkan yg hampir sama corak dan jenisnya.Harga sat na...dalam lingkungan RM 70 - 90 yang mahal.Yang murah2x nak buat basahan tuh antara RM20 - 50 lah.

1 ) Jubah..meh tgk sini dan pilih ;)

BAJU BABY

Sama je dgn Malaysia cuma harga murahlah sikit.Kalau nak...bak mai size, utk umur bapa tahun..nak pattern yg macam mana, warna apa.Aku tak amik gambar..byk sgt...kalau nak merasa baju baby sini bg taulah.Aku pilihkan ikut taste aku sebagai pakciknya ;).Tapi tulah...baju - baju baby, kasut baby ke..agak warna warni sikit lah...org arab suka warna warni.Aku tak berkenan sgt.Papahal klu nak try ye aku belikan..bak mai lah duit tuh ye ;).


STOKIN JENAMA SANDY

Stokin berkualiti...org Malaysia katalah.Kat Malaysia jual RM8 sepasang.Kat sini dalam RM3 je.Klu nak, aku bwkkan skli.

KRISTAL

Kita teruskan shoping di kedai kristal pula.Jom jom.Mesir mmg kualiti kristal dia, cuma x cantik.Huhu.Kristal egypt warna putih.Boleh tgk link bawah nih ye.

1 ) Asfour

2 ) Kristal

Kilang dia nih dekat je dgn tempat aku.Dapat harga kilang lah.Trylah tgk2x mana yg berkenan.Harga tu tak taulah pula.Murahlah yg penting.

Ok yang ini pula aku cuba dapatkan Shurim Egypt.Batu dia daripada
Swarovski, Australia, so ada warna warni.Ikatnya di egypt.Layannn...zasss..

1) Pin
RM 30

RM30

RM 20

RM 20

RM 10

2 ) Gelang.Klik sini.Mana2x yg berkenan aku crikkan yg agak2x serupa patternnya kalau ada.Ok.Harga dalam lingkungan RM 25 - RM 50 mengikut saiz.

3 ) Peniti tudung.

RM 15

MINYAK WANGI BERJENAMA

OK.Kita beralih pula kepada minyak wangi.Kot kot ada yang berkenan.Ada pelbagai jenis minyak wangi.Botolnya original..dan berjenama, cuma minyaknya bukan original.Bau serupa dgn yg ori tapi tak tahan lama baunya.Bolehlah nak pakai - pakai atau nak buat hadiah buat yg tersayang.Cuma tak ada kotak, just ada botol shj.

1 ) Ini sample minyak wangi.Klik sini utk wanita dan sini utk laki.Boleh pilih, nanti aku carikkan botolnya yg original dan isi minyak wanginya.Harga dalam lingkungan RM 15 - RM 50 mengikut kualiti botol.

2 ) Yang nih pula minyak wangi original.Dijual dalam botol kecil cenonet.Harganya RM15.





PERALATAN IBADAT

1 ) Naskhah Al Quran.Mak ada mintak naskhah cetakan baitul maqdis ( naskhah al quds ).Kalau ada sesiapa yg berminat.Nak belikan mak pak/mertua.Hanya RM30.Ada juga naskah saiz besar, eloklah kalau nak bagi hadiah utk mak abah..tak yahlah mak abah nak pakai cermin mata baca.RM 35 je.1 hasta besarnya.

2 ) Tasbih koka.Klik sini.Harga dia lingkungan RM 10 - 30 ( mengikut saiz biji ).Dan juga pelbagai jenis tasbih.


BAJU T SHIRT

1 ) klik link nih.
Ada byk lagi ...corak2x mesirlah...

Itu aje kot yg sempat aku redah semalam.Apa lagi ekk....setakat ni, nih dulu buat kali ini ye.Layan gambar2x bawah nih.Zasss....



saprah


sarung bantal kecik



Kalau ada mana2x yg berkenan...bg link gambar yg berkenan tuh kat email fb aku.ok.itu jelah..papahal roger2x.Harga semua brg2x kat atas tuh aku letak lebih kurang je.Ok...smoga terhibur.
Related Posts with Thumbnails